Uiți să îți pui centura de siguranță sau de multe ori ți s-a părut că aceasta te incomodează și ai decis să nu o folosești? Te gândeai „Ce se poate întâmpla?”, „Sigur nu mi se întâmplă mie”, „E un drum scurt, nu voi avea nevoie de ea”.

În ciuda faptului că multe persoane nu îi găsesc utilitatea, centura de siguranță îți poate atenua impactul unui accident auto și îți poate chiar salva viața. Și ce crezi? Durează numai câteva secunde să îți cuplezi centura. Ne riscăm viața pentru câteva secunde?

Pentru că orice ne atrage atenția mai mult atunci când cunoaștem un scurt istoric, poate ai vrea să știi că cel care a inventat centura de siguranță este inginerul englez George Caylay, pe la începutul secolului al XIX-lea, deși ea fusese proiectată anterior de către americanul Edward J. Claghorn.

Te gândeai că centura s-a pus prima dată în practică la o mașină? Răspunsul este nu. Avioanele au fost cele în care s-au pus prima dată în practică aceste centuri, în jurul anului 1930. Iar mai apoi, în 1956 a fost instalată prima centură într-un model de Ford. Nils Bohlin, inventator suedez, este cel care a proiectat centura de siguranță în 3 puncte și a fost prezentată în 1950 la un model de Volvo. Cei de la Volvo au donat invenția centurii cu prindere în 3 puncte.

Centura de siguranță a devenit obligatorie pentru prima dată în Australia, în anul 1979, iar apoi în New York în 1984. Începând cu anul 2006, în UE, portul centurii de siguranţă este obligatoriu în toate vehiculele. În baza legislaţiei europeane, conducătorii auto şi pasagerii dintr-un vehicul trebuie să utilizeze centura de siguranţă, indiferent de locul pe care îl ocupă. Neutilizarea centurii de siguranţă este cea de-a doua cauză de deces în accidentele rutiere, după viteza excesivă şi înaintea condusului în stare de ebrietate.

Ți-am prezentat un mic istoric, dar te întrebi în continuare „Ok, și totuși de ce este important să o port?”.

1. Centura de siguranță are rolul de a proteja toți pasagerii aflați în mașină. Sistemul acesteia este construit să funcționeze în concordanță cu airbag-urile mașinii, fapt pentru care dacă nu purtați centura de siguranță airbag-ul vă poate face mai mult rău decât bine.
2. Previne impactul pasagerului cu parbrizul, în momentul accidentului.
3. Reduce riscul accidentării la coloana vertebrală. Cum? În momentul impactului te ține nemișcat, în scaunul mașinii, cu spatele drept.
4. Previne posibilitatea de a fi aruncat din mașină în momentul impactului. Nu ți-ai dori să zbori prin parbrizul mașinii, nu-i așa?
5. Protejează suplimentar femeile însărcinate. Dacă nu te gândești la viața ta, gândește la viața micuțului copil.
6. Centura de siguranță încetineşte corpul. În loc să te loveşti brusc de ea, centura modernă de siguranţă acţionează ca un fel de frână pentru corp, încetinindu-l treptat.
7. Acesta nu este incomodă dacă o reglezi conform înălțimii tale și o ajustezi corpului tău.

Consideri că dacă conduci în oraș nu ai o viteză suficient de mare încât să ai nevoie de centura de siguranță? Ei bine, să știi că ai nevoie. Chiar și la o viteză de 50 km/h o persoană de 70 kg poate fi proiectată prin parbriz cu o forță de 2.6 tone.

Ce spui? Acum te vei gândi de 2 ori înainte de a lua decizia de a nu-ți pune centura? Noi sperăm că da.